ANDERS

Verken je eigen omgeving, ontdek hoe jij hier zelf een rol in kan spelen en zet een actie, helemaal op jouw manier, op touw!

Anders is een kunsteducatief burgerschap project voor de bovenbouw PO waar eigen ideeën tot
leven komen en kinderen leren hoe zij op hun eigen manier impact kunnen maken.

Samen met detective Anders, de hoofdrolspeler in de film, gaan de kinderen op onderzoek uit in hun eigen omgeving naar iets wat zij graag
anders zouden willen. Deze wens werken zij met hulp van een persoonlijk logboek, stap voor stap uit, om uiteindelijk zelf een actie op touw te zetten. Door dit project ontdekken kinderen hoe en op welke manier zij een positieve bijdrage kunnen leveren aan hun omgeving door het ANDERS te doen.

Voor dit project werkte IDKR8 samen met theatermaker Judith Hofland en illustrator Anika Franken.

Inhoud lespakket

  • logboek leerkracht (1 item)
  • logboek kinderen (1 per leerling)
  • online toegang tot 4 korte films

Hoe werkt Anders?

Het project Anders is opgedeeld in vier delen. Elk deel start met het klassikaal bekijken van een korte film waarin detective Anders leerlingen meeneemt in de zoektocht om iets in de omgeving te veranderen, om het anders te doen.

  1. Film Anders
    Wie is Anders en hoe is het om anders te zijn, anders te voelen en iets ‘anders’ te doen.
  2. Film De detective
    Wat raakt jou, wat vind jij belangrijk (dichtbij, op school, thuis, je buurt, om de hoek) en zou jij anders willen doen?
  3. Film Voorbereiding actie
    Research, informatie verzamelen en ontwerpen plan
  4. Film De actie
    Uitvoeren actie

Logboek

Het logboek is een losbladig geheel dat de leerling zelf in elkaar zet. Dit logboek is van hen. Zij kunnen hier voor een groot deel zelfstandig mee aan de slag.
In het logboek van de leerkracht staan aanvullende individuele-, groeps- en klassikale opdrachten + manieren om hierop te reflecteren.

Neem contact op