
“Door het toelaten van onzekerheid en door persoonlijk betrokken te zijn wordt het onderwijs een open proces van sociale uitwisseling. (M.Hoekstra, 2021).”
Over IDKR8
Zintuigen wakker schudden en verwondering wekken, daar begint het volgens ons. Kunst en cultuur creëren een ruimte waar onderhandeld kan worden over bestaande verhoudingen, waarin de wereld belicht wordt vanuit een ander perspectief. Je leert wie je bent of wil zijn, kan dit ook (her)kennen bij de ander en leert je te verplaatsen. Je oefent met diverse technieken en media, maar ook hoe je nieuwe ideeën genereert en je hieraan een vervolg geeft. Je leert uitdrukking en betekenis te geven aan dat wat je voelt, denkt of ervaart. Als je met kunst en cultuur bezig bent is soms nodig om door te zetten, het creatieve proces tijd te geven. Je leert er verblijven in het 'niet weten'. Kortom, dat de rol van kunst-en cultuur onmisbaar is binnen het onderwijs staat voor IDKR8 als een paal boven water.
Wat brengt IDKR8?
Interactieve lezingen over de meerwaarde van kunst- en cultuureducatie in het onderwijs; wat dit kan opleveren, waarom dit van waarde is en dat we dit niet vanzelfsprekend terugzien in ons curriculum.
Scholing voor kunstenaars- kunstvakdocenten in samenwerking met onderwijsgevenden en cultuuraanbieders die een duurzame en betekenisvolle bijdrage willen leveren aan het onderwijs van nu.
Kunsteducatieve projecten Naast ontwikkelen en begeleiden van scholingstrajecten maken wij als kunstenaars ook projecten voor het onderwijs.
Onderzoek naar vraagstukken die wat meer tijd- en denkkracht vragen.
IDKR8 is een samenwerking tussen Lobke Meekes en Marcelle Hilgers